کشور گرجستان

گرجستان (Georgia) کشوری است که در اوراسیا قرار دارد و با مساحتی معادل ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع، صد و نوزدهمین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۳ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر، صد و سی و یکمین کشور پر جمعیت به‌شمار می‌رود. گرجستان از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان همسایه است. پایتخت کشور، تفلیس نام دارد و از شهرهای مهم آن می‌توان به کوتائیسی، باتومی و سوخومی اشاره کرد.

کشورگرجستان- پرین پرواز

زبان رسمی مردم، گرجی و آبخازی است. دین ۸۳٪ از ساکنان کشور را مسیحیت ارتدوکس تشکیل می‌دهد و بعد از آن اسلام با ۱۰٪ قرار دارد. نوع حکومت گرجستان، جمهوری به‌شمار می‌رود و نظام سیاسی حاکم بر آن، نیمه‌ریاستی است که بر اساس آن، رئیس جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت قرار می‌گیرند. واحد رسمی پول کشور نیز لاری گرجستاننام دارد.

با قرارگیری در مرز میان دریای سیاه و دریای خزر، بخشی از گرجستان در قاره‌ آسیا و بخشی دیگر از آن در قاره‌ اروپا واقع شده است. همچنین این کشور از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. آب و هوای کشور در فواصل مختلف سال متغیر است و هر منطقه از آن، آب و هوایی مخصوص به خود دارد.

دریاچه لیسی در شمال غربی تفلیس قرار گرفته است و با مساحتی معادل ۱۶ کیلومتر مربع و حداکثر عمق ۴ متر، با آب‌های زیرزمینی و بارش باران پر می‌شود. علاوه بر پرورش ماهی در دریاچه لیسی، این منطقه یکی از جاذبه‌های طبیعی گرجستان به شمار می‌رود. در کرانه راست رودخانه کورا محله آبانوتوبانی قرار گرفته‌ است که از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق تفلیس محسوب می‌شود. دلیل ساخت حمام‌های سولفور، چشمه‌های آب گرم طبیعی است. در گذشته از حمام‌های سولفور نه تنها برای درمان بیماری، بلکه به عنوان مکانی برای تفریح و برگزاری برخی جشن‌ها نیز استفاده می‌شد.

کشورگرجستان- پرین پرواز

ساعت محلی گرجستان در نیمه اول سال ۳۰ دقیقه از ساعت ایران عقب‌تر و در نیمه دوم ۳۰ دقیقه از آن جلوتر است و هموطنان عزیز برای سفر به این کشور جذاب، به ویزا نیاز ندارند.

با توجه به نشانه های یافت شده می توان رد انسان های اولیه را در قفقاز جنوبی و به خصوص گرجستان، خیلی پیش از دوره پارینه سنگی یافت. قبایل گرجی نیز یگانگی و اتحاد خود را از پایان عصر مفرغ آغاز کردند. از زمان هزاره دوم قبل از میلاد مسیح، همزمان با قدرت گرفتن آشوری ها اقوام گله دار و دام پرور سرزمین بین النهرین در این کشور سکنی گزیدند که بعدها امپراتوری اورارتور را تشکیل دادند. قلمروی اورارتور در زمان خود بزرگترین و وسیع ترین امپراتوری به شمار می رفت. اما همزمان با دوره ضعف آنها در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح، آریایی ها پادشاهی ماد را تاسیس کردند. با قدرت گرفتن مادها و شکست امپراتوری اورارتو، مادها در حوالی کشور ارمنستان امروزی ساکن شدند و در نتیجه از ترکیب دو قوم آریایی و گرجی قوم ارمنی به وجود آمد. در اواسط قرن ششم قبل از میلاد مسیح هم هخامنشیان به جای مادها بر جنوب گرجستان باستان حکومت می کردند. کشمکش بین کنفدراسیون های مختلف گرجی درنهایت باعث تشکیل پادشاهی ایبریا به پایتحتی متسختا گشت. به این ترتیب نظام پادشاهی واحد در کشور گرجستان برای اولین بار در سال 1008 میلادی با اتحاد دو قبایل سنتی کولخیس و ایبریا بنیان نهاده شد. در طول قرن های 12 و 13 میلادی اقدامات پادشاه داویت چهارم و پادشاهان پس از وی گرجستان را وارد دوره ای طلایی کردند. در زمان ملکه تامار گرجستان به دوره ترقی فرهنگ و تمدن خود وارد شد. پس از گذشت قرن ها در قرن سیزدهم میلادی و با شروع حملات ویرانگر مغول به گرجستان عصر طلایی این کشور و پادشاهی آن سقوط کرد اما با تلاش های بسیار در دهه 1340 این سرزمین حق حاکمیت خود را مجدداً یافت. در اوایل دوران مدرن، گرجستان مجدداً ضعیف شد و با حمله خصمانه امپراتوری های ایران و عثمانی بار دیگر پادشاهی متحد گرجستان رو به زوال افتاد. وضعیت جغرافیایی و سیاسی پادشاهی این کشور بعد از سقوط قسطنطیه بسیار ضعیف گردید و در پایان دوران امپراطوری شرقی روم زوال پادشاهی گورجستان بیشتر نمایانگر شد. در پایان قرن پانزدهم این آشفتگی ها بالاخره نتیجه خود را نمایانگر کردند و گرجستان به یک کشور مسیحی محاصره شده توسط یورش های خصمانه همسایگان ایرانی و ترک خود تبدیل شد. موجی جدید از این تهاجمات در سال 1386 به گرجستان آغاز گردید، حملاتی که باعث فروپاشی پادشاهی متحد گرجستان در سال 1493 شدند.

سیاست گرجی ها در سال 1783 تغییر کرد و آنها درصدد ایجاد روابط بین و اتحاد با روس ها برآمدند، این تلاش آنها نتیجه ای جز الحاق اجباری شرق گرجستان با امپراطوری روسیه در سال 1801 را در بر نداشت. پس از فروپاشی روسیه در سال 1917 گرجستان اولین جمهوری مستقل خود را با عنوان جمهوری دموکراتیک گرجستان تحت حفاظت آلمان و بریتانیا تاسیس کرد. اما این پیمان در سال 1921 با حمله ارتش جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه به گرجستان نقص شد و این کشور به اتحاد جماهیر شوروی پیوست. گرجستان از سال 1991 و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا به امروز مستقل شد. این کشور از همان اول بر سر جمهوری های خود مختار اوستیای جنوبی و آبخازیا با روسیه اختلاف داشت چرا که روسیه اجاره نمی داد که گرجستان حاکمیت خود را در این دو منطقه اعمال کند. اما بلاخره به دلیل ضعف دولت گرجستان تن به مصالحه با روسیه داد و پذیرفت که در امور جمهوری های خود مختار این مناطق دخالت نکند. علاوه بر این اختلافات گرجستان در دهه 1990 از نا آرامی ها و بحران های اقتصادی متعددی رنج می برد. این نا آرامی ها تا سال 2003 همزمان با انقلاب گل رُز به طول انجامید. همزمان با این انقلاب یک سیاست خارجی به شدت طرفدار غرب در گرجستان به وجود آمد و اصلاحات بزرگ دموکراتیک و اقتصادی در این کشور صورت گرفت. اوضاع سیاسی کشور در این دوران دگرگون شد و دولت جدید دوری از روسیه و نزدیکی به آمریکا را به عنوان راه خود در پیش گرفت. در طی انقلاب گُل رز رابطه گرجستان با روسه تیره و تار گردید، روسیه تحریم های اقتصادی خود را در برابر گرجستان شروع کرد و پشتیبانی اش را با جدایی طلبان از این کشور افزایش داد. جنگ های بین روسیه و گرجستان به اوج خود رسید.

با وجود این بحران ها و تغییر نیروهای سیاسی در کشور گرجستان از تلاش خود برای یکپارچه شدن با اروپا و اقیانوس اطلس دست نکشید. این کشور دچار تحولات شگرفی شد و به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه به دنیا معرفی گردید. کشوری که در سال 2003 با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کرد و یک سرزمین شکست خورده محسوب می شد، اکنون در سال 2014 به اقتصادی با عملکردی نسبتاً خوب تبدیل شده. گرجستان به اتحادیه اروپا پیوست و اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری این کشور شد.

تعطیلات رسمی و مذهبی

در گرجستان روز اول و دوم ماه ژانویه به مناسب آغاز سال میلادی، روز هفتم ژانویه به مناسبت کریسمس یا همان تولد حضرت مسیح (مسیحیان اورتدوکس)، نوزدهم ماه ژانویه به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح، سوم ماه مارس به مناسبت روز مادر، هشتم ماه مارس به مناسبت روز بین المللی زن، نهم ماه آوریل به مناسبت روز یادبود و اتحاد ملی، نهم ماه مه به مناسبت روز پیروزی و روز اروپا (جشن سالانه صلح و اتحاد اروپا)، روز دوازده مه به مناسبت روز اندرو قدیس (Saint Andrew)، بیست و ششم ماه مه به مناسبت روز استقلال از اتحاد جماهیر شوروی، روز بیست و هشتم آگوست روز مریم مقدس، چهاردهم ماه اکتبر به مناسبت عید کلیسای سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral) در متسختا (پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی) و بیست و سوم نوامبر به مناسبت روز جرجیس مقدس از تعطیلات رسمی و مذهبی می باشند. همچنین روز عید پاک (مسیحیان اورتدوکس) نیز از تعطیلات رسمی این کشور است که روز آن متغییر می باشند.

کشورگرجستان- پرین پرواز

شهرهای توریستی و دیدنی گرجستان

*تفلیس*

تفلیس، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت گرجستان است. تفلیس کلمه‌ای قفقازی به معنی گرم بوده، چون چشمه‌های آب گرم زیادی در اين منطقه وجود دارد، به همین دلیل نام تفلیس به این شهر داده‌شده است. بااینکه تفلیس چندین بار ویران گشته ولی دوباره بازسازی‌شده و اکنون تلفیقی از فرهنگ و تاریخ و معماری گرجی در خیابان‌های سنگفرش، بالکن‌های ساختمان‌ها و کلیساهای باستانی دیده می‌شود و چون دقیقاً در مرکز قفقاز قرار دارد، سالانه میزبان همایش‌ها و نشست‌های متعددی می‌شود که همین امر نام شهر تفلیس را در شرق اروپا زبانزد دنیا کرده است.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*سیغناقی*

سیغناقی به‌عنوان شهر عشق در گرجستان معروف است و جزو شهرهایی می باشد که توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه جزو زیباترین شهرهای گرجستان به شمار می رود و دارای تاریخی غنی همراه با معماری فوق‌العاده و چشم‌اندازی بی‌نظیر است. این شهر حدوداً سه ساعت با تفلیس فاصله دارد.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*مستیا*

شهر مستیا یکی دیگر از شهرهای کشور گرجستان است که حدوداً 4 ساعت با تفلیس فاصله دارد و به خاطر کوه‌های زیبایش معروف است. پس اگر اهل کوه‌نوردی هستید می‌توانید از این شهر به کوه‌های قفقاز بروید. مستیا شهر مرکزی که در فاصله 128 کیلومتری پایتخت قرارگرفته و از قرون‌وسطی باقی‌مانده است. علاوه بر کوه، این شهر دریاچه‌های زیبا و تماشایی نیز دارد. مستیا به‌عنوان یکی از فرهنگی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای گرجستان است که در لیست آثار تاریخی یونسکو قرارگرفته است

کشورگرجستان- پرین پرواز

*استپانسمیندا*

شهر استپانسمیندا بافاصله 157 کیلومتری از تفلیس و ارتفاع 1740 متری از سطح آب قرارگرفته است. بر اساس نام یک راهب ارتدکس گرجستانی که این شهر کوچک را کشف کرده نام‌گذاری شده است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در کوه‌های قفقاز، چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای دارد.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*باتومی*

باتومی از شهرهای ساحلی و محبوب توریست‌های خارجی مخصوصاً ایرانی است که مطمئناً از سفر به این شهر هرگز پشیمان نخواهید شد و به فکر سفر دوباره خواهید بود. با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر مخصوص آن‌هایی است که به دنبال تنوع در زندگی هستند یا می‌خواهند از روزمرگی‌ها رها شوند، قطعاً بهترین انتخاب است. مجسمه‌های جذابی در امتداد ساحل دریای سیاه گذاشته‌شده که مکان مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری و هنرمندانه است.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*تلاوی*

تلاوی بااینکه از قرون‌وسطی بدون سکنه است اما به خاطر بناهای تاریخی از مهم‌ترین مکان‌های گرجستان به‌حساب می‌آید. چون زمانی اینجا محل سکونت پادشاه ارکل دوم بوده به شهر فرهنگی و سیاسی مهم تبدیل گشته است. اگر علاقه‌مند به معماری و طراحی هستید، پس شهر تلاوی را از دست ندهید تا شاهکارهای معماری پادشاهان و معماران قدیمی را ببینید، مانند دیوارهای قلعه قدیمی ( Dzveli Galavani ) ، قلعه لرد (Batonis Tsikhe) و درخت انجیر مصری 900 ساله. هم‌چنین در ماه اكتبر در این شهر زیبا جشن‌های انگور برگزار می‌شود.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*اوشگولی *

در نزدیکی شهر مستیا در منطقه سونتی گرجستان مجموعه‌ای روستایی قرار دارد که در یونسکو نیز ثبت‌شده‌اند، این منطقه اوشگولی نام دارد و فقط 200 نفر جمعیت دارد. در این مطمعنا منطقه آب‌وهوای تمیزی تنفس خواهید کرد، پس اگر از شهر آلوده خود خسته شده‌اید، چند روزی سفر به این منطقه خالی از لطف نیست.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*گوری*

گوری از نزدیک‌ترین شهرها به تفلیس است. نام این شهر از کلمه گرجی gora به معنای (تپه) گرفته‌شده و چون در جاده اصلی کشور قرار دارد، قسمت غربی و شرقی گرجستان را به هم متصل می‌کند. جالب اینجاست که جوزف استالین در این شهر متولدشده و خانه وی اکنون به یک موزه تبدیل‌شده است.

کشورگرجستان- پرین پرواز

*زوگدیدی*

زوگدیدی، شهری آرام و ناشناخته است که در شمال غرب کشور واقع‌شده و زمانی محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است. نام زوگدیدی در قرن 17 به این شهر داده شد که به معنای ” تپه بزرگ ” است. چون تپه بزرگی در سمت شرقی شهر قرار دارد، این نام انتخاب شد. بین قرن‌های 17 تا 19 ، زوگدیدی یک مرکز فرهنگی و سیاسی مهم در گرجستان محسوب می‌شد

کشورگرجستان- پرین پرواز

گالری تصاویر