تجربه خوردن غذای هندی

تا قبل از جنگ جهانی دوم،‌ اگر می‌خواستید غذای هندی بخورید یا باید به هند سفر می‌کردید و یا باید به لندن که پر از هندی بود می‌رفتید و یا سری به شهرهای جنوب ایران می‌زدید.

اما امروز احتمالا در همه شهرهایکوچک و بزرگ دنیا،‌ حداقل یک رستوران یا کافه هندی وجود داره. غذاهای هندی برای کسانی که غذاهایی با طعم تند و پر از ادویه و فلفل دوست دارند بسیار خوشمزه است. البته توصیه می‌کنیم به تجربه‌تون در مورد خوردن غذاهای هندی در کشور خودتون اصلا اعتماد نکنید، چون این غذاها در هند خیلی تند‌تر هستند و احتمالا با اولین لقمه‌ای که در هند می‌خورید، تازه متوجه می‌شید که واقعا وارد یک سرزمین جدید شدید.

در شهرهای جنوبی ایران و در حاشیه خلیج‌فارس هم مردم از ادویه‌های هندی در غذاهاشون استفاده می‌کنند و تا حدی با ذایقه هندی‌ها ‌آشنا هستند.

دست‌ها آماده غذا خوردن

هندوها با دست غذا می‌خورند و هنوز خانواده‌های اصیل و ثروتمند هند این رسم رو حفظ کرده‌اند. خیلی از هندی‌ها اعتقاد دارن که بردن غذا با قاشق و چنگال به دهان کار درستی نیست. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های هندی معمولا برای مسافران هند و میهمانان خود،‌ غذا رو در یک سینی گرد و صیقل داده شده به نام تالی (tali) سر سفره می‌آورند. ثروتمندان هندی هم در تالی‌هایی با جنس طلا و نقره از میهمان خود پذیرایی می‌کنند اما عموم مردم از تالی‌های مسی، روی و برنجی استفاده می‌کنند.

معمولا برنج رو وسط تالی می‌ریزند و دور تا دور آن را با کاتوری یا پیاله‌های کوچکی که داخل آنها خورش، ماست، دال و روغن یا کره آب کرده و چتنی (ادویه) وجود داره، پر می‌کنند. روی برنج را هم با یک یا دو چپاتی (نان هندی) می‌پوشونند و یک لیوان آب خنک در لیوان فلزی کنار آن قرار می‌دن.

جالبه بدونید که مردم فقیر هندوستان که بخش بیشتر هند رو تشکیل می‌دن، توانایی خرید چنین ظروفی رو ندارند و روی برگ موز غذا می‌خورند

فلفل؛ رکن اصلی غذای هندی

هندی‌ها از دو نوع فلفل سیاه و قرمز در غذای خود استفاده می‌کنند. فلفل سیاه در خود هندوستان کشت می‌شه ولی فلفل قرمز رو از آمریکای جنوبی و مرکزی وارد می‌کنند. فلفل سیاه نه‌تنها غذا رو تند می‌کنه، بلکه عطر و طعم خاصی هم به اون اضافه می‌کنه.

این که چرا مردم هند اینقدر به فلفل علاقه دارند شاید مربوط به عادات و البته آب و هوای هند باشه. جالبه که هر چقدر از شمال هند به سمت جنوب حرکت می‌کنید، تندی غذاها بیشتر می‌شه و این یعنی هر چقدر هوا گرم‌تر می‌شه مقدار استفاده از فلفل هم بیشتر می‌شه. پس اگر می‌خواهید بلیط تور هند رو بخرید و شدت تندی غذا برای شما مهمه، به این نکته توجه کنید.

خورش کاری

خورش کاری، یکی از معروف‌ترین غذاهای هندوستانه. در واقع این اسم به دلیل استفاده از ادویه کاری روی این غذا گذاشته شده؛‌ادویه‌ای که در آشپزخانه ایرانی‌های جنوب کشور هم پیدا می‌شه.

هندی‌ها خودشون به این غذا خورش کاری نمی‌گن و این اسمی است که انگلیسی‌هایی که به این کشور سفر می‌کردند، به اون دادند. بین ما ایرانی‌ها باور غلطی وجود داره که فکر می‌کنیم «گرد کاری» از ساییدن برگ‌های گیاه خاصی با این نام به دست می‌آد، ولی حقیقت اینه که کاری نوعی ادویه است که اون رو از ترکیب چند گیاه معطر به دست می‌آرن. بهترین «گرد کاری» رو می‌شه از کشور انگلستان تهیه کرد.

در هندوستان، ادویه همه خورش‌ها یکسان نیست و هر کدوم از ادویه‌ها یه اسم خاص داره. ادویه هر خورش فرمول خودش رو داره اما نام کلی اون گراما‌سالا است. در ایران به این ادویه داروهای گرم می‌گن. در گرد کاری معمولا، مقداری هم آرد برنج و آرد نخود یا یه ماده کم‌‌طعم دیگه اضافه می‌کنن که هم حجمش بیشتر بشه و هم موقع پخت و پز به خورش لعاب بده.

دال عدس

دال عدس یه نوع عدس قرمزه که با آن غذایی شبیه عدسی ایرانی‌ها درست می‌کنند.

دسر هندی

هندی‌ها یه دسر معروف دارند که چیزی شبیه ترکیب شیربرنج و مغز دام کوبیده است. «شیر قند» هم با ماست تازه، شکر،‌زعفران و هل درست می‌شه. « گلاب جامان» هم نوعی فرنی یا حلواست که با شیر درست می‌شه.

تنقلات هندی‌

هندی‌ها عاشق تنقلات هستند و در همه خونه‌های هندی می‌تونید تنقلات پیدا کنید. اغلب اون رو به عنوان پیش‌غذا یا عصرونه همراه چای می‌خورند.

معروفترین تنقلات هند اینها هستند:

سنبوسه (سمبوسه): نوعی قطابه که در روغن سرخ میشه و داخلش گوشت یا سبزی‌های معطر می‌ریزن.

پاپدوم: یه نوع پفک هندی است که با آرد عدس، ماش و ادویه تهیه میشه.

چوته کفته: این هم یه سرگنجشکی هندیه که اون رو در روغن سرخ می‌کنند.

پان: همه هندی‌ها،‌ بعد از غذا، مخلوطی از ادویه که در برگ درخت پان پیچیده شده رو می‌جوند. این لقمه جویدنی پان نام داره و برای رفع نفخ معده هم خیلی خوبه. هندوها معتقدن خوردن پان باعث تغییر ذائقه و جلوگیری از نفخ معده می‌شه. یه نوع ساده‌تر از پان هم وجود داره که از چند تا دانه رازیانه و تخم هل سیاه و کمی دارچین تشکیل شده و جویدن اون دهان رو خوشبو می‌کنه.

غذای هندی؛ یه تجربه متفاوت

در سفر به هندوستان، همیشه می‌توانید غذای ارزان پیدا کنید. در گوشه و کنار همه شهرهای هند می‌توانید غذاهای محلی هند را از دستفروشان و رستوران‌های کوچک تهیه کنید. بیشتر این غذاها و تنقلات برای توریست‌ها یه مزه جدید و هیجان‌انگیز دارن، اما همه این غذاها از یک نظر شبیه هم هستند و اون هم اینه که همگی خیلی تند هستند.

گالری تصاویر