کشور تایلند

تایلند با نام رسمی پادشاهی تایلند و نام سابق سیام، کشوری در شبه‌جزیره هند و چین واقع در جنوب شرقی آسیاست. زبان رسمی کشور تایلندی، پایتخت و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر آن بانکوک و مذهب حدود ۹۵ درصد مردم بودایی است.

نام تایلند در زبان مردم محلی برگرفته از دو لغت Thi و Land می‌باشد که به معنای سرزمین حوری یا همان تایی است. مساحت تایلند حدود ۵۱۳ هزار کیلومتر حدود ۶۴ میلیون نفر جمعیت دارد و آب و هوایی گرمسیری با سه فصل متمایز گرم و خشک، بارانی و خنک دارد.

کشور تایلند- پرین پرواز

مسافرانی که قصد سفر به تایلند را دارند باید این نکته را بدانند که فصل گرم و خشک از ماه مارس تا ماه مه ادامه دارد در این فصل متوسط درجه حرارت ۳۴ درجه سلسیوس است و رطوبت هوا ۷۵٪ است. فصل بارانی از ماه ژوئن تا ماه اکتبر ادامه دارد و متوسط درجه حرارت به ۲۹ درجه سلسیوس و میزان رطوبت به ۸۷٪ افزایش می‌یابد. فصل خنک از ماه نوامبر تا فوریه‌است. در این فصل درجه حرارت بین ۲۰ تا ۳۲ درجه سلسیوس در نوسان است.

در حدود ۹۵٪ مردم تایلند بودایی هستند. مسلمانان، با حدود ۴٪ جمعیت، بعد از بوداییان بزرگ‌ترین گروه مذهبی این کشور هستند. گفته می‌شود یک نفر ایرانی به نام شیخ احمد قمی مذهب شیعه را به تایلند آورد.

از آنجایی که تایلند به دریا نزدیک است و بیشتر مواقع دارای یک آب هوای معتدل می‌باشد، شمال کشور کوهستانی و دارای جنگلهای بسیاری است و نواحی مرکزی آن پوشیده از شالیزارهای سرسبز برنج است. قسمت غرب و شرق سرزمین دارای باغهای میوه، درختان کائوچو، جنگلهای همیشه سبز و ساحل شنی سفید است.

علاوه بر آن دارای جزایر بسیاری است که هر کدام، گویی تصویری از بهشت را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. اما بهترین فصل تایلند از نظر کم بودن گرما و باران در تایلند همانطور که در قبل گفتیم بین ماه‌های نوامبر تا فوریه و در فصل سرماست.

بهترین زمان سفر به تایلند، فصل سرد سال یعنی ماه نوامبر تا فوریه است که هوا در طول این ماهها نسبتا خشک و مطبوع است. دما به ندرت در طول روز از 35 درجه بالاتر می رود. استان های شمالی و شمال شرق تایلند، سرد هستند و اگر می خواهید به ارتفاعات سفر کنید حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. ماه دسامبر در تایلند مثل کشورهای غربی، فصل جشن هاست. بعضی از رنگی ترین فستیوال ها مثل " لوی کراتونگ "، " تروپینگ آو کالرز " و سال نو در این دوره هستند. مراکز اصلی خرید مخصوصا آنهایی که در بانکوک هستند، با گذاشتن نورهایی رنگارنگ و دکورهای زیبا و دکورهایی در زمینه کریسمس به هیاهوی پایان سال می پیوندند. تنها عیبی که سفر به تایلند در این موقع از سال دارد این است که مقصد محبوبتان شلوغ است و اتاق های هتل را به مدت کمی می توانید در اختیار داشته باشید و در طی این فصل از سال هزینه اقامت رفت و آمد و برخی از کالاها افزایش می یابد و تا رسیدن به تابستان که بین ماه های مارس و می است قیمت ها همچنان بالا هستند. دما در تابستان بیشتراز 40 درجه و رطوبت هوا بسیار زیاد است. حرارت بالای دما به شما احساس بودن در یک اجاق را می دهد که هیچ راه فراری از آن را ندارید مگر اینکه به مرکز خرید و رستوران هایی که دارای خنک کننده و تهویه هوای مطبوع اند بروید و ساعتی از گرما در امان بمانید. در فصل باران های موسمی (جون تا سپتامبر)، هوا معمولا بسیار مرطوب است هرچند برای فرار از این بارندگی های سنگین که معمولا بیش از چند ساعت دوام نمی آورند می توانید به یک رستوران یا مرکز آب گرم و ماساژ پناه ببرید. بارش باران باعث دمیدن روح زندگی تازه ای در مزارع برنج و درختان حومه شهر می شود و در این فصل پارک های ملی و آبشارهای تایلند در بهترین حالت خود هستند.

کشور تایلند- پرین پرواز

*تاریخ ۵ هزار ساله تایلند*

تاریخ تایلند، بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. در طی قرون متمادی، مهاجران زیادی به این کشور وارد شده‌ ‌‌‌‌‌‌اند که بیشتر آنها از جنوب چین بوده‌ ‌‌‌‌‌‌اند. تا اوایل قرن دوازدهم، بیشتر منطقه در سلطه‌ ‌‌‌‌‌‌ی خِمِرها(Khmer)، بود که شامل شهر معروف انگکور(Angkor) در کامبوج و مناطق وسیعی در اطراف آن بود. در اوایل قرن دوازدهم، تایلندی‌ ‌‌‌‌‌‌ها شهرهای کوچکی نظیر لانا(Lanna) و فایائو(Phayao) در شمال و شهر معروف ساخوتای را بنا نهادند. با توجه به روابط خوبی که این کشور با کشورهای اروپایی و آمریکایی برقرار کرده توانسته این روزها به عنوان یکی از مراکز تجاری عمده در جهان تبدیل شود.

کشور تایلند- پرین پرواز

*آب و هوای کشور تایلند*

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور تایلند و نزدیکی آن به دریا بیشتر مواقع دارای آب و هوای معتدل و مناسبی است. شمال کشور کوهستانی و دارای جنگلهای بسیاری است و نواحی مرکزی آن پوشیده از شالیزارهای سرسبز برنج است. از اوسط بهمن تا اواسط بهمن تا اواسط خرداد میانگین دما در این کشور ۳۴ درجه سانتی گراد است و به عبارتی فصل گرم و خشک این کشور به شمار می رود. فصل بارانی این کشور از خرداد تا آبان شروع می شود و میانگین دمان به ۲۹ درجه سانتی گراد می رسد و سردترین فصل تایلند هم از اواسط آبان آغاز می شود و تا اواسط بهمن ادامه دارد گفتنی است که در این مدت دمای هوا در این کشور به زیر ۲۰ درجه سانتی گراد می رسد.

*بهترین زمان برای سفر به تایلند*

بهترین فصل تایلند از نظر کم بودن گرما و باران در تایلند، بین ماه های نوامبر تا فوریه و در فصل سرماست. دمای هوا تایلند در این فصل روزها ۲۸ درجه سانتیگراد و شب ها ۱۲ درجه سانتیگراد است و هوا کم ترین رطوبت را دارد. پس از آن فصل گرما آغاز می شود که آوریل گرمترین ماه آن است و جشن آب در تایلند نیز به همین دلیل در نیمه این ماه برگزار می شود.

*چند غذای محبوب در کشور تایلند*

کشور تایلند آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد که شرایط رشد گیاهان مختلف و گسترش کشاورزی را ایجاد کرده است این جا پر از میوه ها و سبزیجات تر و تازه است. این مواد اولیه باکیفیت در بیشتر غذاهای منطقه دیده می شوند و به آن ها عطر و طعم خاصی می بخشند. علی رغم آنچه شنیده اید غذاهای سرزمین لبخندها بسیار خوشمزه و لذیذند و بدون شک باید تا می توانید غذاهای متنوع را امتحان کنید یا حتی در کلاس های آشپزی شرکت کنید و به عنوان سوغاتی برای دوستانتان غذای تایلندی بپزید.

پد تای: این غذا از برنج، نودل، تخم مرغ، پنیر لوبیا، سبزیجات و معمولا مقداری مرغ و میگو درست می شود. پد تای را می توانید در هر غذاخوری ای در تایلند پیدا کنید.

کاری میگو: از غذاهای دریایی خوشمزه است که از برنج، ریحان، سبزیجات، سس کاری و میگوی تازه تشکیل شده است. برای پخت آن سبزیجات مختلف را مخلوط کرده و پس از پخت و ترکیب آن ها با میگو سرو می شود.

انبه و برنج: از دیگر غذاهای معروف تایلند است که از عنبه و برنج و ترکیب آن ها با شیر غلیظ درست می شود، این غذا را در همه غذاخوری های تایلند می توان پیدا کرد و هم در رستوران ها و هم در غذاخوری ها محبوبیت دارد.

تام یانگ گونگ: مردم تایلند عاشق غذاهای فلفلی هستند و این غذا هم بشدت تند است. تام یانگ گونگ یک نوع سوپ تند است که از مخلوط سبزی و فلفل و میگوی تازه و قارچ درست می شود.

کشور تایلند- پرین پرواز

*فرودگاه سووارنابومی بانکوک *

این فرودگاه پر رفت و آمدترین فرودگاه در تایلند و همچنین یکی از 2 فرودگاه بین‌المللی اصلی شهر بانکوک به شمار می‌آيد. این فرودگاه که به طور غیر رسمی با نام فرودگاه بانکوکنیز شناخته می‌شود، در سال 2006 شروع به کار کرد و در شمار بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی در آسیای جنوب شرقی قرار دارد. از جمله خطوط هوایی فعال در این فرودگاه می‌توان به تای ایرویز اینترنشنال Tتای اسمایل ایرویز و بانکوک ایرویز اشاره کرد.

کشور تایلند- پرین پرواز

*تاریخچه*

دولت بانکوک از سال 1973 به فکر تأسیس فرودگاهی جدید در این شهر بود؛ اما هر بار به دلایل مختلف، برنامه‌ی آن عقب می‌افتاد. برای مثال هنگام ساخت این فرودگاه، متوجه شدند که زمین آن بر روی یک قبرستان قدیمی قرار گرفته و بعضی کارگران خرافه‌ای بر این باور بودند که چندین روح را آن اطراف دیده‌اند! بنابراین مسئولان فرودگاه، از 99 کشیش بودا دعوت کردند تا با خواندن دعا، روح‌های سرگردان را به آرامش برسانند. در نهایت در سال 2006، طلسم آن شکسته شد و ساخت فرودگاه را آغاز و تمام پروازهای فرودگاه بین‌المللی دن موئنگ Don Mueang International Airport را به این فرودگاه تازه تأسیس منتقل کردند. سووارنابومی در زبان سانسکریت به معنی «سرزمین طلا» است و طراحی آن را هلموت یاهن Helmut Jahn برعهده گرفت. روزهای ابتدایی این فرودگاه مشکلات زیادی را دربرداشت و تصمیم گرفتند فرودگاه دن موئنگ را دوباره برای پروازهای داخلی به کار بیندازند تا در مدتی چهار یا پنج ساله، ایرادهای اصلی فرودگاه سووارنابومی برطرف شود.

جزیره‌ها، از نقاط توریستی محبوب هستند و تایلند از این حیث سردمدار کشور‌های دنیاست. اگر به گردش در جنگل‌ها، قدم زدن در ساحل در غروب آفتاب یا جشن و سرور علاقه دارید، سری به جزیره‌های دوست‌داشتنی تایلند بزنید. در ادامه، مهم‌ترین جزایر این کشور آسیایی را به شما معرفی می‌کنیم:

1- جزیره کوه سامت

بانکوکی‌ها وقتی می‌خواهند جشن بگیرند و دور هم شاد باشند به جزیره کوه سامت (Koh Samet) می‌روند. خلیج‌های مخفی، ماسه‌های پودری و آب آبی روشن جزیره بهترین امکانات برای آخر هفته خوش گذران‌هایی را در اختیارشان قرار می‌دهد که دوست دارند تا شب در سواحل دلپذیر و باصفا تفریح کنند. از آغاز شب، دود آتش‌های ساحل سای کیو (Sai Kaew) با نورهای روشن کافه‌ها در هم می‌آمیزد تا شب‌نشینی شبانه شروع شود. هر زمان که از این تفریحات خسته شدید می‌توانید به خلیج بی سر و صدا تری در جزیره بروید چرا که مکان‌های بدون جشن و مراسم زیادی هم آنجا وجود دارد.

کشور تایلند- پرین پرواز

2- جزیره کوه یاو یای

در نیمه راه بین کرابی و پوکت در فانگ نا بای (Phang Nga Bay)، یاو یای مثل دختری با شمایلی زیبا، قرار دارد. بلند، لاغر و خیره کننده، اما به لطف مردم ساکن آن هنوز بسیار ناشناخته است و تعداد بازدید کننده‌های آن غیرقابل کنترل نیست. جاذبه اصلی اینجا همین است که جاذبه‌ای وجود ندارد! انتظار دیدن جشن‌های شبانه یا سواری با قایق‌های موزی را در اینجا نداشته باشید. مردم محلی که قایق‌های دم بلند را به سمت ساحل می‌کشند بیشترین فعالیتی است که شما شاهد آن خواهید بود. کارست‌های آهکی بی‌نظیر -ناحیه‌ای متشکل از سنگ‌های آهکی پر سوراخ که در اثر خوردگی و انحلال پدیده آمده است- خلیج‌های فیروزه‌ای رنگ و سواحل ماسه‌ای سفید باشکوه در میان طبیعت شگفت انگیز، تمام داشته‌های این دختر زیباست.

کشور تایلند- پرین پرواز

3- جزیره کوه تاو

دور تا دور کوه تاو (Koh Tao) را صخره‌ها و تخته سنگ‌ها احاطه کرده‌اند و به همین دلیل به عنوان «بهشت غواصان» شناخته می‌شود. در خلیج‌های آرام‌تر، ماهی‌های دامسل (ماهی‌های رنگین) بالا می‌آیند و سری به شما می‌زنند؛ اما دورتر از ساحل، کوسه‌ها در اعماق این آب‌های روشن حرکت می‌کنند. مجموعه‌ای از استراحتگاه‌های ییلاقی، کافه‌های ساحلی، کافه‌ها و مدارس غواصی جاذبه‌های اصلی ساحل ساییری (Sairee) را تشکیل می‌دهند که سراسر تفریح و شلوغی و سروصدا است. اگر دوست دارید فضای شیک‌تری را تجربه کنید، سری به استراحتگاه‌های لوکس جنوب اسکله بزنید یا برای تنفس هوای تازه و دیدن مناظر باشکوه، به ویلاهای کوهستانی بروید. چرخی در جزیره کناری، نانگ یوان Nang Yuan بهترین انتخاب برای یک سفر جانبی عالی و هیجان انگیز خواهد بود.

کشور تایلند- پرین پرواز

4- جزایر سیمیلان

ساحل شنی و نرم پوشیده از تخته سنگ‌ها همراه با صدای جنگل‌های پر از پرندگان و زیرساختی ابتدایی، طبیعت دست نخورده زمان ژوراسیک «سیمیلان» را سرپا نگه می‌دارند. اگر یک رقابت جهانی برای عنوان «بهشت روی زمین» وجود داشته باشد، این مجموعه نُه جزیره‌ای جایزه را با خود به خانه می‌آورد. اسنورکلینگ، غواصی، آب تنی در دریاهای لاجوردی، ساحل روبی (جستجو در کناره‌های دریا برای یافتن اشیای سودمند یا قیمتی) و تماشای دلفین‌ها از فعالیت‌هایی است که می‌توانید در سیمیلان داشته باشید. در خانه‌های چوبی ییلاقی یک اقامت جزیره‌ای دلپذیر داشته باشید و فراموش نکنید تیراندازی در استراحتگاه‌ها ممنوع است.

کشور تایلند- پرین پرواز

5- جزیره فی فی

جزیره فی فی (Phi Phi) به خاطر زیبایی فرا زمینی‌اش مشهور است. کوه فی فی به مانند زیبارویی است که سرها با دیدنش برمی‌گردند و چشم از دیدنش سیر نمی‌شود و دوستدارانش تمامی ندارند. خوشبختانه در این جزیره شما انتخاب‌های زیادی دارید؛ سواحل سفید، آب‌های لاجوردی و جنگل‌های استوایی سه ویژگی جذاب در کنار هم هستند. در سمت جنوبی جوان‌تر‌ها آزادانه به تفریحات مورد علاقه خود مشغول هستند. با یک گشت دریایی با قایق دم بلند می‌توانید میمون‌های در حال تاب خوردن را تماشا کنید، نقاشی‌های ما قبل تاریخی در غارها را ببینید و با ارائه مدرک غواصی حرفه‌ای (PADI) از صخره‌های آن بهره ببرید.

کشور تایلند- پرین پرواز

6- جزیره کوه سامویی

نام «کوه سامویی» (Koh Samui) از واژه چینی به نام «پناهگاه امن» آمده است؛ این جزیره دلپذیر بهترین گزینه‌ها از مکان‌های متنوع تا شخصیت‌های گوناگون به خاطر وجود مردم مختلف را به شما می‌دهد. گوشه‌ی شمال شرقی جزیره مثل یک ستاره راک پر انرژی است، اما اگر دلتان می‌خواهد نگاهی به تایلند قدیم داشته باشید به سمت جنوب بروید؛ در آنجا روستایی‌های مشغول به ماهیگیری و درختان نخل بلند را می‌بینید و با اندکی پیاده روی به خلیج‌های مخفی می‌رسید. سواحل خیره کننده شمالی به اندازه پوکت توریستی و گران قیمت هستند با این حال یک برنامه سفر آزاد و یک اسکوتر هیچ کجا به این صورت نمی‌تواند شما را به منطقه ییلاقی روستایی ببرد. سفر به این جزیره از فرودگاه وسط شهر بانکوک، ۷۰ دقیقه طول می‌کشد.

کشور تایلند- پرین پرواز

پیشرفت کشور تایلند به حدی است که به روزترین امکانات را در اختیار گردشگران گذاشته و در عین حال طبیعت بکر خود را نیز حفظ کرده تا آنها بتوانند در مسیرهای ناشناخته دست به ماجراجویی بزنند. فرقی نمی‌کند که از سواحل جنوبی با شهرت جهانی یا روستاهای کوهستانی شمال شروع کنید، کشور تایلند شما را به وجد خواهد آورد. شهرهایی مثل بانکوک و چیانگ مای قطب فعالیت و تجارت هستند اما این همه تایلند نیست، باید سری هم به کوهستان بزنید و از دیدن فیل‌ها یا میمون‌های جسور از نزدیک لذت ببرید.

1- ساحل ریلی

برخی از معروف‌ترین سواحل تایلند در استان کرابی (Krabi) واقع شده که ساحل ریلی Railay Beach در صدر بهترین‌ها است. در این منطقه با سواحل شنی سفید و آب آبی روشن مواجه شده و احساس می‌کنید که تکه‌ای از بهشت را پیدا کرده‌اید. گردشگران اکثراً ریلی را به خاطر سواحل زیبای آن انتخاب می‌کنند اما باید بدانید که بهترین مکان صخره‌نوردی را نیز در همین نقطه خواهید یافت. قله‌های آهکی ریلی مثل یک آهنربا ماجراجوهای حرفه‌ای و تازه‌ کار را به سمت خود جذب می‌کند. این همه ماجرا نیست، فیل سواری، قایق سواری در آب‌های خروشان، کایاک سواری، اسنورکلینگ (غواصی بدون کپسول) و لذت بردن از ماساژ را می‌توانید در این سواحل زیبا امتحان کنید. تا در این منطقه هستید و در سواحل آن آفتاب می‌گیرید حتماً سری هم به غار الماس بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

کشور تایلند- پرین پرواز

2- کاخ بزرگ بانکوک

برنامه‌های شما در تایلند عمدتاً به تفریح در ساحل، رابطه با فیل‌ها و سرو غذا های تایلندی ختم می‌شود اما سعی کنید یکی دو روز هم در بانکوک بگذرانید. جاذبه‌های زیادی در پایتخت تایلند وجود دارد و شاید بهتر باشد با کاخ بزرگ بانکوک (Grand Palace) شروع کنید که جاذبه شماره یک شهر به شمار می‌رود و به لحاظ اهمیت تاریخی و ساخت و ساز معرکه‌اش واقعاً حیرت‌ انگیز است. این سازه شامل یک راه پر پیچ و خم از ساختمان‌های سلطنتی، معابد و آثار باستانی می‌شود، وات فرا کایوWat Phra Kaeo یا همان معبد بودای زمردین، مهم‌ترین بخش این کاخ است. گفته شده که اثر داخل این معبد بخشی از استخوان یا موی خود بودا است. گردش در این مجموعه حتماً چند ساعتی از وقت شما را خواهد گرفت.

کشور تایلند- پرین پرواز

3- یکشنبه بازار چیانگ مای

همه گردشگران تایلند به دنبال غذاهای ارزان و خوشمزه هستند که آن را می‌توانند به وفور در یکشنبه بازار (Sunday Walking Street) چیانگ مای پیدا کنند. هر چیزی در این بازار به فروش می‌رسد از مرغ ساتای و ساموسا گرفته تا کیک خرچنگ و موز سرخ شده و آبمیوه طبیعی که معمولاً هم کمتر از یک دلار قیمت دارند. بعد از گشت و گذار در میان غذاهای دلچسب این بازار، به سراغ صدها غرفه‌ای بروید که اجناس خاصی مانند صابون‌های طبیعی، پارچه‌های منقوش به طرح‌های قبیله‌های محلی که با دست رنگ شده، بخور و عطر گیاهی، آلات موسیقی، نقاشی و ... برای فروش دارند. هر زمان از سال که به این بازار سر بزنید با ازدحام جمعیت روبه‌رو می‌شوید پس با این شلوغی کنار آمده و از آن لذت ببرید چراکه بخش مهمی از تجربه تایلند گردی، همین شلوغی است.

کشور تایلند- پرین پرواز

4- منطقه پای

تایلند به چشم‌اندازهای زیبا و مردم صمیمی‌‌اش شناخته می‌شود که این اعتبار را تا حد زیادی مدیون سواحل جنوبی‌ با شهرت جهانی است. اکثر مردم نمی‌دانند که مناطق شمالی نیز مناظر فوق‌العاده زیبا با طبیعتی کاملاً متفاوت دارد. شمال تایلند به ویژه منطقه غرب آن که در نزدیکی مرز برمه واقع شده، جنگل‌های کوهستانی ناهموار و چشم نوازی دارد. پای (Pai) در استان می هانگ سان تایلند، یک مکان عالی برای لذت بردن از زیبایی طبیعی منطقه و همچنین آشپزی معروفش است. در سفر به این منطقه یک بازار کوچک خیابانی، انواع غذاهای محلی و غربی، آبشارها و دره‌های معرکه پای، مردم بومی و خانواده‌ها را خواهید دید. وقتی در مرکز این شهر قدم می‌زنید احساس شادابی و آرامش به شما دست می‌دهد، همین انرژی باعث جذب گردشگر در تمامی فصول شده است.

کشور تایلند- پرین پرواز

5- پارک ملی کائو یای

در تایلند به فیل‌ها احترام می‌گذارند، برای همین به هر کجا که بروید مجسمه و نقاشی آنها را خواهید دید. گرو‌ه‌های گردشگری زیادی در پارک ملی کائو یای (Khao Yai National Park) وجود دارد که به این وسیله می‌توانید وقت خود را با فیل‌های این منطقه بگذرانید، در جنگل فیل سواری کرده، آنها را حمام کرده یا صبح‌ها در غذا خوردن به این حیوانات کمک کنید. چیزی که این سفر را مهیج‌تر می‌کند شانس دیدن فیل‌ها در محیط زندگی‌شان است پس این فرصت عالی را از دست ندهید. به غیر از فیل‌ها، پرندگان شکاری عجیب و غریب، میمون‌ها، و بسیاری از موجودات گرمسیری دیگر را نیز خواهید دید که در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر در طول یک روز نتوانستید از این جاذبه زیبا دیدن کنید، می‌توانید در این پارک چادر زده و صبح زود بیدار شوید تا طلوع خورشید را روی چشم انداز سرسبز این پارک مشاهده کنید.

کشور تایلند- پرین پرواز

6-شهر قدیمی سوکوتای

برای طرفداران تاریخ و علاقه‌مندان به عکاسی، شهر قدیمی سوکوتای (Sukhothai Old City) یک مکان عالی به شمار می‌رود چراکه گزینه‌های عکاسی متعددی در این پایتخت باستانی تایلند وجود دارد. علی‌رغم قرن‌ها جنگ و شرایط محیطی، خرابه‌های این شهر قدیمی هنوز هم با اقتدار پابرجا است. این منطقه به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و هزینه زیادی صرف بازسازی و حفظ این مکان‌ مهم تاریخی تایلند شده است. از جاذبه‌های این شهر قدیمی می‌توان به تعداد معابد زیاد آن اشاره کرد که از سابقه طولانی پرستش بودا حکایت دارد. هر سازه گویای داستان خود از جامعه کهن بوده و آثار و تأثیرات سایر تمدن‌های باستانی را هم می‌توانید در طراحی هر یک از آنها ببینید.

کشور تایلند- پرین پرواز

7-بازارهای شناور

یکی از جاذبه‌های تایلند رفتن به بازارهای شناور آن، خرید کردن و خوردن است به این ترتیب هم از فروشندگان محلی حمایت کرده‌ و هم تجارت محلی این کشور را دیده‌اید. برای دیدن این بازارها باید سحرخیز باشید چون فروشندگان از صبح علی‌الطلوع در قایق‌های چوبی مشغول فروش میوه‌های تازه، سبزیجات، ادویه‌جات و غذاهای خوشمزه هستند. چندین بازار شناور در نزدیکی بانکوک، آمفوا (Amphawa) و دمنون سادوک (Damnoen Saduak) وجود دارد که جزو مشهورترین بازارهای شناور تایلند محسوب می‌شوند.

کشور تایلند- پرین پرواز

8- شهر تاریخی شهر آیوتایا

شهر تاریخی آیوتایا (Ayutthaya) یک گوشه از شکوه تایلند باستانی را به نمایش گذاشته که کافی است در خرابه‌های زیبا و مهیج این مکان قدم بزنید و از پایتخت سابق تایلند دیدن کنید. بعد از دوران سوکوتای، این شهر مهم‌ترین شهر تایلند بود که کاخ‌ها و معابد قدیمی شاهدی بر این ادعا هستند. چندین منطقه مسکونی خارجی نیز در این شهر وجود دارد که نشان از نفوذ کشورهای خارجی آن زمان بر تایلند بوده است. با استفاده از قطار یا اتوبوس و طی یک مسافت کوتاه به راحتی می‌توانید به این مکان بروید.

کشور تایلند- پرین پرواز

کشور تایلند یعنی فروشنده‌های غذای داغ پد تای (pad Thai) که همیشه لبخند می‌زنند (خوب اینجا سرزمین لبخند لقب گرفته است!)، راهب‌هایی در لباس‌های نارنجی که آواز گروهی می‌خوانند، معابد طلایی سر به فلک کشیده، تاریخ کهن پادشاهان آیوتایا (Ayutthaya) و ... . این سرزمین طوری شما را شیفته خود خواهد کرد که حتی یک لحظه هم فراموشش نخواهید کرد. در ادامه به مهم‌ترین آداب و رسوم و فرهنگ مردم تایلند اشاره خوهیم کرد.

تایلند یا سرزمین لبخندها یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به شمار می‌آید که جاذبه‌های دیدنی و تفریحات پرشمار آن بازدیدکنندگان را غرق لذت می‌کند.

غیرممکن است که کسی از تایلند دست خالی برگردد. در واقع بازارهای تایلند چنان قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهند که در میان اشیای بی‌شمار عجیب و خاص آن گم می‌شوید. برای اینکه هنگام خرید سوغاتی در تایلند سرگردان نشوید، فهرستی از بهترین سوغاتی‌های این کشور که در چمدان شما باید قرار بگیرد در این مطلب مهیا کرده‌ایم.

1-مجسمه بودا

بیش از نود درصد مردم تایلند بودایی هستند و عجیب نیست که مجسمه‌ی بودا را در همه جا ببینید. تایلندی‌ها معتقدند بودا شادابی و کامیابی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. هنگام خرید به این نکته دقت کنید که طول مجسمه نباید بیش از پانزده سانتیمتر باشد چرا که بر اساس قوانین تایلند مجسمه‌ی بزرگ‌تر بودا را نمی‌توان از کشور بیرون برد.

کشور تایلند- پرین پرواز

2- ابریشم تایلندی و پوشاک

اگر می‌خواهید یک سوغاتی از تایلند بخرید که تنها روی قفسه شما خاک نخورد، به سراغ ابریشم تایلندی بروید. ابریشم محبوب‌ترین پارچه برای تهیه پوشاک تایلندی است. به دلیل سبک و لطیف بودن این پارچه، برای روسری و شلوار در آب و هوای گرم تایلند بسیار مناسب به نظر می‌رسد. رنگ این لباس‌ها هم با هوای گرم سازگار است و اغلب به رنگ‌های روشن و طرح‌های شلوغ و رنگارنگ دیده می‌شود که استفاده‌ی روزمره از آن‌ها انسان را شاداب می‌کند.

کشور تایلند- پرین پرواز

3-منبت کاری

مردم تایلند همیشه به هنر نجاری خود افتخار می‌کنند و محصولات ماهرانه‌ای را به بازار ارائه می‌دهند. برای پیدا کردن یک سوغاتی اصیل از تایلند پیشنهاد می‌کنیم به سراغ یک تابلوی زیبا و رنگارنگ منبت‌کاری شده‌ی چوب درخت ساج بروید که جلوه‌ی هر اتاقی را دو چندان می‌کند و البته بیشتر با طراحی‌های کلاسیک هماهنگ می‌شود.

کشور تایلند- پرین پرواز

4-صابون و روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل خواص فراوان و ارزشمند خود متقاضیان زیادی به خصوص بین خانم‌ها دارد. این روغن طبیعی سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد و رایحه‌ی خوشایندی دارد که از آن در ساخت صابون و لوازم آرایشی طبیعی استفاده ‌می‌شود. اکیداً توصیه می‌کنیم در تایلند صابون و روغن نارگیل را از داروخانه‌ها و مراکز خرید تهیه کنید و گول محصولات ارزان‌قیمتی که در ساحل یا خیابان به شما پیشنهاد می‌شود را نخورید. محصولات با کیفیت پایین ممکن است به سلامت شما آسیب بزند.

کشور تایلند- پرین پرواز

5- کیف دست دوز

کیف دستی معمولاً با رنگ لباس ست می‌شود و با توجه به لباس‌های سنتی رنگارنگ تایلند، کیف‌های دست‌دوز با رنگ‌های شاد و روشن را به وفور خواهید دید. بیشترین استقبال بین گردشگران را کیف‌های با طرح فیل دارند. علاوه بر کیف‌های پارچه‌ای، محصولات متنوعی با چرم طبیعی هم می‌توانید بیابید.

کشور تایلند- پرین پرواز

6-میوه های خاص

تایلند سرزمین بسیاری از میوه‌های خاص است که روی زمین یافت می‌شود. انبه، آناناس، دوریان، میوه اژدها، پاپایا، پشن‌فروت، خربزه شاخدار، چری‌مویا (cherimoya)، لنگان (longan)، جک فروت (jackfruit) شماری از این لیست بی‌انتها هستند. طعم این میوه‌های خاص را تا جایی که می‌توانید امتحان کنید و تعدادی از آن‌ها را برای دوستان و بستگان سوغاتی ببرید. البته اگر مدت زیادی در راه باشید بهتر است میوه‌ خشک ببرید تا در مسیر پوسیده نشود.

کشور تایلند- پرین پرواز

7-چای تایلندی

چای تایلندی دارای بی‌شمار طبقه‌بندی است. محبوب‌ترین انواع آن را می‌توان چای آبی، متوم (matum) و پیور (puer) نام برد. طعم چای شیر تایلندی در کافه‌ها که به آن چا ین (Cha Yen) گفته می‌شود، هر کسی را مجذوب خود می‌کند. بسته‌های مخلوط چای شیر برای سوغاتی پرطرفدار شده‌اند و به خوبی طعم آن را تداعی می‌کنند. چای تایلندی را می‌توانید از فروشگاه مخصوص چای، فروشگاه‌های بزرگ و بازارها خریداری کنید.

کشور تایلند- پرین پرواز

8- سس و ادویه جات

غذاهای تایلندی به عطر و طعم سرشار خود معروف شده‌اند. شاید باورنکردنی باشد اما بعضی از غذاها همزمان هم شیرین و هم تند هستند. غذاهای تایلندی را امتحان کنید و سپس با خرید سس‌ها و ادویه‌جات مخصوص آن این غذاها را در خانه برای دوستانتان بپزید و آن‌ها را با عطر و طعم غذاهای تایلندی آشنا کنید. گیاهان معطر، فلفل چیلی و مخلوط ادویه‌ها در بسته ‌بندی‌های مناسب به فروش می‌رسند.

کشور تایلند- پرین پرواز